Nieuws

Pseudo-eindheffing op fossiele leaseauto’s vanaf 2027: tijd voor herziening wagenparkbeleid?

Geschreven door Taxperience | oktober 2025


Op basis van huidige plannen van het kabinet is het de bedoeling dat per 1-1-2027 een extra fiscale last voor werkgevers van toepassing zal worden indien deze vanaf 1-1-2027 nieuw op kenteken gestelde niet-elektrische leaseauto(s) ter beschikking stellen aan personeel. Deze pseudo-eindheffing bedraagt 52% over de bijtelling van de betreffende auto en komt volledig voor rekening van de werkgever. Een eigen bijdrage van de werknemer verlaagt deze heffing niet.

Wat betekent dit concreet voor de werkgever?
Stel: een benzineauto heeft een cataloguswaarde van €45.000.
  • Bijtelling: 22% × €45.000 = €9.900
  • De pseudo-eindheffing bedraagt alsdan : 52% × €9.900 = €5.148 extra per jaar

Deze kosten komen dus bovenop de reguliere loonkosten, leasekosten en vergoedingen. Voor veel werkgevers kan dit aanleiding zijn om het wagenparkbeleid fundamenteel te herzien.

Vergelijking: EV vs. Fossiel (2025-2027)

Jaar EV - bijtelling werknemer Fossiel - bijtelling werknemer Fossiel - pseudo-eindheffing werkgever
2025 € 8.400 € 9.900 -
2026 € 9.900 € 9.900 -
2027 € 9.900 € 9.900 € 5.148


Wat kan de werkgever doen?

  • Overstappen op elektrische auto's
  • Strengere toewijzing van leaseauto's
  • Mobiliteitsbudgetten introduceren

Wilt u weten wat dit betekent voor uw organisatie? Neem contact op met ons HC team , zij helpen u graag verder.