Nieuws

Overgangsregeling UBO-register afgelopen

Geschreven door Taxperience | augustus 2024

 

Vanaf 1 augustus 2024 gelden nieuwe regels voor Wwft-instellingen met betrekking tot het UBO-register.

In de Kamerbrief van 17 april 2024 werd een nieuwe werkwijze voor het raadplegen van UBO-informatie aangekondigd voor instellingen die nog geen directe koppeling hebben met het UBO-register via de KvK-dataservice. De bestaande overgangsregeling liep tot 1 augustus.

  • Met ingang van 1 augustus 2024 moeten Wwft-instellingen die nog geen gebruik maken van de KvK-dataservice een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register opvragen bij hun klanten. Klanten kunnen dit uittreksel zelf opvragen bij de KvK. Hiermee komt de oude overgangsregeling te vervallen, waarbij kon worden volstaan met een bevestigingsmail van de KvK van de UBO-inschrijving of een screenshot van de UBO-gegevens. De Wwft-instelling hoeft geen gewaarmerkt uittreksel op te vragen bij bestaande klanten waarvoor al eerder is vastgesteld dat een UBO is geregistreerd. Dit blijft een overgangsregeling; zodra een Wwft-instelling is aangesloten op de UBO-registers, geldt de wettelijke verplichting voor deze instellingen om zelf het UBO-register te raadplegen.
  • Wwft-instellingen zijn verplicht om geconstateerde verschillen tussen de informatie uit het UBO-register en andere informatie waarover de instelling beschikt, terug te melden aan de KvK. Vanaf 1 oktober 2024 geldt deze terugmeldplicht ook als een Wwft-instelling een gewaarmerkt uittreksel van de klant ontvangt.

Wwft-instellingen kunnen rechtstreeks aansluiten op het UBO-register via de KvK-dataservice. De Wwft-instelling hoeft dan minder informatie op te vragen bij haar klanten en houdt de regie over het cliƫntenonderzoek, inclusief de UBO-check. Alle Wwft-instellingen moeten op termijn weer directe toegang krijgen tot het UBO-register.