Verplichte inschrijving UBO-register. De tijd dringt!
door Taxperience op februari 2022
De tijd dringt voor veel ondernemers die hun UBO-registratie nog niet voltooid hebben. Uiterlijk op 27 maart 2022 zijn ondernemingen verplicht om hun eigenaren of de personen die zeggenschap hebben in het UBO-register in te schrijven. Mocht u de registratie nog niet voltooid hebben, lees dan verder.
Wie is een UBO?
UBO staat voor ‘ultimate beneficial owner’ (de ‘uiteindelijke belanghebbende’). Dit is de persoon die de uiteindelijke eigenaar is of de uiteindelijke zeggenschap heeft over een onderneming, stichting of vereniging (een zogeheten juridische entiteit). Bij een bv of nv bijvoorbeeld gaat het om:
- personen met meer dan 25 procent van de aandelen;
- personen met meer dan 25 procent van de stemrechten;
- personen die de feitelijke zeggenschap over de onderneming hebben.
Indien u geen persoon kunt aanwijzen die aan een van deze punten voldoet, dan schrijft u alle statutair bestuurders in (als zogeheten ’pseudo-UBO’s’). Dit zal veelal voorkomen bij stichtingen en verenigingen.
Wat is het UBO-register?
Het UBO-register maakt transparant wie de uiteindelijke zeggenschap heeft over juridische entiteiten die in Nederland zijn opgericht. Alle EU-lidstaten moeten een UBO-register hebben. Het Nederlandse UBO-register maakt deel uit van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Een deel van de gegevens in het register wordt openbaar, zoals voor- en achternaam, geboortemaand en -jaar, nationaliteit, woonstaat en aard en omvang van het economisch belang van de UBO. Het openbare deel van het UBO-register is alleen doorzoekbaar op naam van de onderneming of rechtspersoon. Zoeken op naam van de UBO is niet mogelijk. Daarnaast kost het opvragen van de gegevens uit het register geld.
Wanneer moet de UBO zijn ingeschreven?
De gegevens van de UBO moeten uiterlijk voor 27 maart 2022 zijn ingeschreven bij de KvK. U heeft hiervoor reeds een uitnodiging van de KvK ontvangen.
De Advocaat-generaal (AG) van het Hof van Justitie van de EU is zeer kritisch op UBO-register. De AG concludeert dat het register in de huidige vorm niet acceptabel is. De verwachting is echter de huidige termijn gehandhaafd blijft.
Wat gebeurt er als er te laat of niet ingeschreven wordt?
Het Bureau Economische Handhaving (BEH) van de Belastingdienst handhaaft naar aanleiding van een melding van KvK. Als niet wordt voldaan aan het verstrekken van (juiste) gegevens voor het UBO-register, kunnen strafrechtelijke of bestuursrechtelijke sancties worden opgelegd aan de juridische entiteit en/of UBO.
Het BEH kan als bestuursrechtelijke maatregelen een last onder dwangsom en/of een bestuurlijke boete opleggen. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht moet de op te leggen last onder dwangsom in redelijke verhouding staan tot de overtreding. De op te leggen bestuurlijke boete is gemaximeerd tot € 21.750.
Ik wil niet dat de UBO-gegevens openbaar worden, kan dat?
Alleen in uitzonderlijke omstandigheden kan een UBO verzoeken de openbare gegevens af te laten schermen. Dit is mogelijk als de UBO:
- minderjarig is;
- onder curatele of onder bewind staat;
- politiebeveiliging heeft.
Instanties zoals het Openbaar Ministerie, de politie, de Belastingdienst en de Financiële Inlichtingen Eenheid kunnen wel altijd alle gegevens inzien.
Wat kan Taxperience voor u betekenen?
Hoewel wij de registratie in beginsel niet zelf voor u kunnen verzorgen, aangezien dit via de DigiD van de UBO verloopt, of via uw notaris, kunnen wij u uiteraard helpen met het invullen van de UBO-opgave of het verzamelen van de benodigde gegevens. Voor de volledigheid melden wij u dat het ook mogelijk is om de registratie per post te laten verzorgen.
Ook kunt u bij ons terecht voor eventuele vragen die u heeft, zoals bijvoorbeeld wanneer u twijfelt of er wel sprake is van een UBO of dat u niet zeker weet of de registratieplicht wel voor uw organisatie geldt. Neem daarvoor gerust contact op met uw Taxperience adviseur.
Klik hier voor PDF
- Nieuws (41)
- DGA & Familiezaken (20)
- Notarieel (14)
- Taxperience nieuws (10)
- Human Capital (9)
- Belastingadvies (8)
- Belastingplan (7)
- Financieel advies (6)
- Wetgeving (6)
- Fiscale tips (5)
- Prinsjesdag (5)
- BTW & Douane (3)
- International Tax (3)
- Notariaat (3)
- Rechtspraak (3)
- Family Business (2)
- Tax Technology (2)
- 30%-regeling (1)
- Dienstbetrekking (1)
- Huisstijl (1)
- Real Estate (1)
- Staff (1)
- Transfer Pricing (1)
- Vastgoed Special (1)
- Verliesverrekening (1)
- excessief lenen (1)
- villa taks (1)
- werkkostenregeling (1)
- december 2024 (4)
- november 2024 (4)
- oktober 2024 (1)
- september 2024 (1)
- augustus 2024 (2)
- juli 2024 (2)
- juni 2024 (3)
- mei 2024 (1)
- maart 2024 (3)
- december 2023 (1)
- november 2023 (2)
- oktober 2023 (1)
- september 2023 (1)
- juli 2023 (1)
- juni 2023 (1)
- mei 2023 (2)
- april 2023 (3)
- maart 2023 (2)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (1)
- september 2022 (1)
- augustus 2022 (1)
- juli 2022 (4)
- mei 2022 (2)
- april 2022 (1)
- maart 2022 (1)
- februari 2022 (3)
- januari 2022 (3)
- november 2021 (4)
- september 2021 (1)
- augustus 2021 (1)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- maart 2021 (2)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (2)
- oktober 2020 (3)
- september 2020 (2)
- juni 2020 (1)
- maart 2020 (1)
- januari 2020 (2)
- december 2019 (1)
- oktober 2019 (1)
- september 2019 (1)
- juni 2019 (1)
- mei 2019 (1)
- maart 2018 (1)
- januari 2017 (1)